Julstämning?

Om bara fyra dagar är det julafton, men var är julstämningen? Julskinkan, snögubbar, julkorten, pepparkakshusen, julgranen och framförallt snön är som bort blåst. Vet inte om det kan bero på åldern, men det känns verkligen inte som att det är Kalle Anka och hans vänner om bara några dygn.


Lika bra att gå rätt på sak. Årets lussebandy blev aldrig någon succé som vi i Suntrip hoppats på. Några av lagets kuggar pallade helt inte trycket från media som skrivit upp oss till stora favoriter ett par dagar före turneringen. Tråkigt när journalister på sådant sätt ska utpeka unga hjälplösa spelare på förhand. Det är något vi får jobba på, och ta med oss till kommande turneringar. Vi gick i alla fall vidare från gruppen, men det blev respass direkt i åttondelen mot lärarlaget Inget snack de vann klart och hur rättvist som helst. Inte heller vann vi priset för snyggast klädda lag, vilket kanske var den största besvikelsen.


Om förra veckan var en dålig bandy vecka, så var det inget mot min bil vecka. I torsdags fick jag för mig att låsa in nycklarna i bilen, samtidigt som bilen stod på tomgång. Hur gick nu detta till? Jo min kompis Donny och jag tog min bil hem från kvällens träning. Vi är egentligen grannar, men jag skulle inte sova hos mamma denna kväll utan hos pappa. Jag släppte av Donny och låste hans dörr inifrån. Direkt efter kom jag på att det hade varit kul att läsa LP när jag skulle komma bort till pappa, eftersom jag hört på omvägar att det skulle ha varit något reportage där om mig och Suntrip inför lussebandyn. Jag bestämmer mig för att snabbt hämta tidningen i postlådan som bara ligger tjugo meter från där bilen stod. Så jag lägger ur växeln och drar åt handbromsen och smäller igen dörren. Det skulle jag inte ha gjort…


För det är nämligen så att min mammas bil bara har två dörrar, där förardörren bara går att öppna inifrån eftersom handtaget gick sönder för någon vecka sedan. Den andra dörren låste jag ju direkt efter att Donny gått ur bilen, och nycklarna satt kvar i bilen. Reservnycklarna hade mamma tagit med sig till Göteborg över helgen och var omöjliga att få tag på. Där stod mammas kära lilla bil i en vänd zon på tomgång klockan tio på kvällen. Ur bilen dånade Gyllene tider klassikers som jag lät stå på medan jag skulle hämta LP.


Tja vad skulle jag göra när jag väl insett vad jag ställt till med? Inte kände jag någon biltjuv som kunde hjälpa mig att komma in i bilen. Fick gå bort och knacka på hos Donny och berättade vad jag gjort. Efter några minuters skratt kom vi fram till att vi inget kunde göra. Vi var tvungna att ringa polisen och höra om de kunde hjälpa oss, pust. Tyvärr fick de inte längre åka ut och hjälpa klantiga arslen som lyckats göra samma misstag som mig. Vet inte varför, och det enda råd de kunde ge oss var att ringa en bärgare, men det kunde bli riktigt dyrt.  Precis efter jag lagt på luren kom Donny på en sista lösning. Att det precis flyttat in en ny kille i kvarteret som är bilmekaniker.


Nästan halv elva knackar vi försiktigt på dörren och han öppnar. Han följde med oss ut till bilen och tittade på eländet. Han hade inga grejer hemma, men det enda han behövde var en galge, skruvmejsel och en ficklampa. Fort fixade vi det och han började mixtra med handtaget på förarsidan som var sönder. Efter en tio min lyckades han få upp handtaget och på något konstigt sätt också dörren.


Jag tackade Gud och bilmekanikern flera gånger om för hjälpen. En pärs var över.


Den andra kom i måndags men var inte alls lika krävande för psyket. Lyckades backa på ett uttag där vattenslangarna på sommaren får sitt vatten ifrån. Det sa bom och lätt värre än var det var. En liten plast bit bak på bilen gick sönder. Detta hände när jag skulle köra ut från parkeringen för att hämta mamma vid färjan. Hon var lagom glad när hon fick reda på vad som hänt.


Veckans lista:

 

1. Remember the Titans

Fråga mig inte hur jag lyckats undvika denna magiska och fantastiska rulle. Filmen kom ut för sex år sedan, men seg som jag är såg jag den först igår. En del sparar det goda tills sist.


2. Odödlig musik

Låtar som REM – Everybody Hurts, Kent – Socker, Broder Daniel – Underground, Johnny Cash – Cocaine Blues, The Undertones – Teenage Kicks, listan kan göras hur lång som helst, och stereon går varm hemma.


3. Liverpool FC

11-0 i målskillnad på de tre senaste i ligan säger allt. Med en tredje plats i ligan och att vi inte har ett insläppt mål i ligan på sex matcher. Att spelare som Gerrard, Alonso, Reina och Bellamy på väg tillbaka gör att man börjar se lite ljus i mörkret.


Veckans tråkigaste:

Julstämningen.


Även fast det inte känns som jul, önskar jag alla en riktigt trevlig jul!


// Hansson


Kommentarer
Postat av: Nisse i Bläsen

Julstämning, är inte det grått väder, blåst och regn...? Har upplevt massor av jular, men inte speciellt många vita...
Sedan skall man aldrig lita på journalister, ta det som ett gott råd!

2006-12-21 @ 11:08:01
Postat av: #6

Du kanske vill köpa min moped...

2006-12-21 @ 13:15:15
Postat av: Joel

Bilen är som en moppe fast med plast runt, men tack ändå

2006-12-21 @ 20:06:04
Postat av: Räkan

God Jul Joel!

Din numera släkting Väggen hälsar: Sprutte mej i munn bare!

2006-12-23 @ 19:36:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback