Säsongen är över för i år

Så var kontraktet äntligen säkrat. Helt sjukt att man ska behöva spela en avgörande match i sista omgången om nedflyttning, när man samlat ihop 30 poäng. Som tur var gick det bra, och allt slutade som i sagorna. Tror aldrig en säsong gått så här fort som årets. Underbara lagkamrater och duktiga och roliga personer runt om, har sett till att säsongen varit min absolut roligaste hittills. Tack!


Under lördagens pausvila mot Valla drog ett hejdundrande åsk- och regnväder in över Gullmarsvallen. Berget liknade självaste Niagarafallet, och om Moberg hade fortsatt som vänsterback i andra, hade han behövt snorkel och cyklop för att klara sig. Innan paus blev jag utbytt helt oförklarligt. Vet inte varför, men troligen var det så att tränaren tyckte jag var för bra, som jag kan vara ibland. Ni vet en sådan dag när allt går sin väg. Närkampsspelet, dribblingarna och passningarna funkade som aldrig förr. Eller nej, nu ljuger jag igen. Ärligt talat var jag ett nervvrak som inte fick ut ett skit, och blev helt rätt utbytt.


I tisdags och onsdag var lille Brastadbon Joel i stora Stockholm. Fick erbjudandet att följa med och se ett ”riktigt” svenskt derby mellan AIK och Hammarby på Råsunda. Har upplevt flera Göteborgs derbyn mellan IFK och ÖIS, men ville verkligen se hur ett Stockholms derby är på plats. Eftersom jag jobbat över en del i skolan och hade timmar att ta ut, så tackade jag självklart ja. Var bara att ta bilen med tre gnagare och resa de 50 milen öster ut. Vi hann inte komma längre än till Grästorp innan mina blåa nya kompisar stoppade oss. Ville de bara snacka som tidigare, eller hade vi kört för fort? Tillsammans med tre gnagare kan du säkert lista ut vad vi gjort.


Efter ett antal pilsner var det dags för match. Strax innan vi begav oss till Råsunda fick jag instruktioner enligt följande av en erfaren derbybesökare: Om du hamnar i trubbel spring inte, det är det sämsta du kan göra för de bara sparkar ner dig på marken och du får ligga och skydda dig tills de beger sig iväg till nästa offer. Istället ska du försöka slå ner så många du kan. Om du slår ner två är det bra, om du hinner slå ner tre är det riktigt bra. Sedan har du framtänderna utslagna, så är det bara. Jippie, vad kul det ska bli att gå på fotboll var min första tanke.


Var bara att packa ner knogjärnet i bakfickan och dra till klassiska Norra stå. När Hammarby efter två minuter gör matchens första mål, blev jag än mer orolig och tänkte att det kommer sluta som Stockholms blodbad. Matchen slutade 2-0 till Bajen, men matchen fortsatte direkt efter utanför stadion. Lagets fans hamnade i storbråk, som tur var utan mig och mina kompisar inblandade. Inifrån högst upp på Råsunda kunde jag se fans slåss och se gatustenar kastas. När allt lugnat ner oss tog vi oss därifrån och tog oss en klassisk tjockkorv med bröd.


Så hade man upplevt ett Stockholms derby med alla dess ingredienser.


// Hansson


Kommentarer
Postat av: N.16

Lycke berätta för mig om den nya sopstationen, den ligger precis intill slättens klubbstuga. Asså jag måste bara dit och kolla!

Han sa att den var kanon!

2006-10-04 @ 09:18:01
Postat av: Hansson

Dettta måste hänt efter att Gunilla kommit och hämtat mig? Berätta, är nyfiken...

2006-10-04 @ 16:32:43
Postat av: kula

Hej Hansson!
Är det inte dags att skriva några nya rader?? Kanske berätta lite om hur du har det i skolan.

Ha det gott!

2006-10-09 @ 23:01:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback