Kallt, jävligt och snö

För tillfället är det sportlov för alla oss som fortfarande går i skolan. När jag var liten, var jag precis som alla andra barn ute i snön och hade mig. Men leka i snö och åka pulka har jag aldrig tyckt varit särskilt kul. Vet inte varför, men kyla och vinter är inte min grej. Det bara är så, något man får leva med.


 

 

En gång när jag var 12-13 år, bestämde jag mig för att ge det där med fjällen och skidor en riktig chans. Alla påstår att det ska vara så otroligt kul och flera familjer är årligen där uppe och åker.  Jag tillsammans med ett gäng kompisar for över dagen upp till Hovfjället. För mig som brukar ha lätt för mig att lära, kan inte det där med skidor vara så jäkla svårt. Men oj så fel man kan ha ibland…


 

För första gången i mitt liv hade jag på mig ett par skidor. Alla kompisarna som växt upp med fjällen och skidor bara gled iväg när deras utrustning var fixad. Kvar stod jag, still och ensam. Fick på egen hand försöka lära mig själv hur man åker skidor. I ungefär en kvart åkte jag runt på en yta mindre än ett straffområde i fotboll. Tillslut kom kompisarna tillbaka och sa att jag skulle med på en liten slinga. I vanliga fall tar den slingan en 7-8 minuter, men för mig tog den nästan en timme. Pust.


 

Vissa av backarna var för branta för en nybörjare som mig, så då valde jag att ta av mig skidorna och gå ner. Säkrast så. Efter många om och men kom jag tillslut med liften och därefter var det bara barnbacken kvar innan vi var i mål. Men den blev visst svårare än väntat. Ett stort gupp kom i vägen för en amatör som jag. Flygande i ett par meter landade jag på stackars tummen. Där låg jag med en bruten tumme och kunde inte ta mig upp på egen hand.


 

Efter någon minut kom en liten unge fram och fick hjälpt mig upp. Lite pinsamt men va fasen, han hade säkert varit i fjällen fler gånger än jag. Tog mig sedan till sjukstugan där syster yster hjälpte mig med min tumme som gjorde förbannat ont. Fick därefter sätta mig i någon slags värmestuga och käka pannkakor hela dagen innan vi skulle hem. En klen tröst när alla andra åkte utanför i backarna. Jag som skulle bli nya Anja Persson, men men.


 

Nu över till annat. När som sagt alla andra är ute i kyla och snö, sitter jag inne i värmen och gottar mig med serier som Dexter, OC, Entourage och Prison Break. Rekommenderas starkt.


 

Liverpool slog Barcelona borta i Champions League i onsdags med 2-1. Självklart var det golfspelarna Bellamy och Riise som gjorde mål. Matchen är inte över på långa vägar och om det är något lag som kan vända ett sådant underläge, så är det Barcelona. Såg matchen hemma tillsammans med sju goa gubbar, som jag måste tacka för en mycket trevlig kväll. Får väl samlas någon kväll snart igen, så att ni kan få revansch på spelet 13 rätt.


 

Vad sägs om en ny poker turnering på svenska spel nästa onsdag? Var riktigt kul senast och det är många som vill ha upprättelse. Men hör av mig mer om det i helgen.


 

Dagens låt: Bright Eyes – Another Travelin Song


 

// Hansson


Kommentarer
Postat av: Jocke

Ja fyfan vilket vääääder!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback