080808 - Sov gott Broder Daniel



Idag 080808 klockan 22.50 på Flamingoscenen, Slottsskogen, Göteborg, tar kultbandet Broder Daniel farväl till alla sina fans.

Första gången jag kom i kontakt med BD var för ungefär fem år sedan när de gjorde comeback och spelade i "Sen kväll med Luuk". Minns att jag tyckte de var hur dåliga som helst när de uppträde med låten "When We Were Winning" och förstod verkligen inte uppståndelsen över deras återkomst. Se just det framträdandet här.


Efter den spelning i TV4 blev jag dock väldigt nyfiken på de där göteborgarna som kallades för Broder Daniel och var så omtyckta. Jag laddade alla deras album och tyckte efterhand mer och mer om deras musik. På den vägen är det och idag är de helt klart på topp tio listan över mina favoritband.


Ikväll säger de adjö för absolut sista gången. Spelningen är också en hyllning till gitarristen Anders Göthberg som tog sitt liv för ungefär ett halvår sedan. Väldigt tyvärr är jag inte på plats ikväll, känns förbannat surt och jag ångrar något oerhört att jag inte bokade biljetter till Way Out West.


Imorgon finns det inget mer BD, de är ur tiden. Men precis som Anders Göthberg kommer de alltid att fortsätta leva med oss.


Mina favoritlåtar med BD:


Underground



Superstar


Shoreline


When We Were Winning


Här kan du se ett gammalt Broder Daniel reportage (3 avsnitt) från Musikbyrån, riktigt tungt och bra.

Del 1


Del 2
 

Del 3
 

Joel åker till Örebro i helgen, följ honom på hans mobilblogg: http://joelano.blogspot.com/

Tills vi höres, ha det bäst! Vi ses när vi ses! Hajhajhaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback