Joels nyårskarameller 2008!

Under hela 2008 har jag fört små anteckningar om allt från det roligaste citatet till tragedier. Året är snart över och det är dags att summera. Personligen kommer jag att minnas 2008 som ett helt underbart år med massor av roliga händelser.


Nu är det hög tid att lista året som varit.


Årets...


Bild.


Haha, Joel o Hartvig titar ut från ett fönster i London.


Jippie.

Jag fick äran att köra truck för första gången i mitt liv på egen hand. Wow! Denna historia och helt fantastiska upplevelse skedde på Carpe Diem en tidig lördagmorgon i januari.


Grej.

I juli pajade min mobil och jag var tvungen att köpa en ny. En helt perfekt telefon för mej skulle det visa sej. Från den kunde man nämligen blogga och vips öppnade sej hela världen.


Besvikelse.

I slutet av mars var jag i Barcelona med LFF på träningsläger. Samtidigt var pappa, Isabel och Kristina i Stockholm och såg på mina hjältar Eagles.


Jäklar vad avundsjuk jag var på dom eftersom Eagles är bandet som jag växt upp med. Jag trodde det var sista gången som man skulle få möjlighet att se gubbarna live, men nu i december kom beskedet att de ännu en gång kommer till Sverige.


Den 29:e maj lirar gubbarna i Malmö och jag ska dit!


Nu känns inte besvikelsen så stor längre...


Konsert.

Mando Diao i Lisebergshallen, Kent och Håkan i Strömstad, Timo på Slussen, Springsteen på Ullevi, det är bara några av alla konserter jag sett i år.


Men den allra bästa spelningen var Veronica Maggios på Storan i Göteborg. Så jävla bra!



Maggio i mitten och tillsammans med sina medhjälpare.

Flopp.

Androla, som Andreas Johnson och Carola Häggqvist kallade sig i Melodifestivalen. Åkte ur första utslagningsrundan av andra chansen. Av vem? Jo, Nordman. Vandraren är stark.

Klipp.



Tragiska händelse.

Hela Sverige stannade upp i mitten av april. Lilla Engla från Stjärnsund i Dalarna var försvunnen och kom sedan aldrig tillbaka.



Skönaste.

Premiären mot KIF, strålande sol, 350 personer i berget och vinst med 2-1.



Överraskning not.

Sidleds-Danne i startelvan mot Grekland i EM. Att han gjorde en bra match för en gångs skull är en annan historia.


Tre sköna hemmavinster.

Först slog LSK Elfsborg på Starke Arvid, sedan IFK Göteborg inför nytt publikrekord och sist men inte minst AIK. Grymt starkt gjort av bönderna, surt att man sedan åkte ur Allsvenskan.

Zlatan.



Äntligen.

Spanien och VM eller EM går sällan hand i hand utan slutar med fiasko. Men inte EM 2008 i Österrike/Schweiz, då enades alla basker, katalaner, andalusier och madristas och vann guld tillsammans. Hur rättvist som helst!


Resa.

I år har jag varit i Grekland, Spanien och England. Alla resor har varit kanon, men Grekland och Skiathos var lite speciellt.


Det var första gången jag var på en riktig solsemester. Så här skrev jag på bloggen om resan:


"Mellan den 23-30 juni var jag tillsammans med familjen Thunborg på en underbar resa till den lilla ön Skiathos i Grekland. En vecka med grymt god mat, solning, bad och andra avkopplande aktiviteter var otroligt skönt, jag hade faktiskt inte en enda påminnelse på resan!"


Pust.

Sommarvädret. Den 19 juli hade jag inte badat i Sverige och till dess hade det bara varit pissväder. Men sedan kom solen och sommaren...


Månad.

Maj, då sken solen som aldrig förr. Sedan kom solen i slutet av juli också, men ja tror maj nästan var bättre.


Artist.

Veronica Maggio tar priset i hård konkurrens med Moneybrother. Att lyckas samla spår som Måndagsbarn, Stopp, 17 år, Vinnaren och Gammal sång på ett och samma album är overkligt bra. Att man inte tröttnar på låtarna är också ett tecken på att hon sjunger och gör riktigt bra musik.

Veronica Maggio - Stopp

Miss.

Liverpool var i början på augusti i Oslo och träningsspelade. Tyvärr räckte inte mina semesterdagar till och jag fick kasta in handduken. Istället kom min revansch när jag fick se mitt kära Liverpool slå Chelsea på Stamford Bridge med 1-0 och bryta deras 86 hemmamatcher utan förlust.


Succé.

EM-tipset hade många tvivlare till en början. Men tillslut var vi hela 173 stycken! Det kallar iaf jag för succé.


Genombrott.

Första gången jag såg Robin Söder var i Höstrusket i Brastad när han var 11-12 år. Redan då snackades det om att han var Sveriges bästa 91:a och oj vad han lekte med sina jämnåriga då.


Idag eller snarare under sensommaren lekte han med fotbollsproffs i Allsvenskan och slog igenom med buller och bång i när han målade på allt som gick för sitt IFK Göteborg. Sveriges mest spännande spelare på år och dar.


Intervju.

Snacka om att Haglund ser ut som ett frågetecken.

Farväl.

Broder Daniel, det mytomspunna kultbandet från Göteborg tog farväl på Way Out West.


Värsta 1.

Åtta guldmedaljer på ett OS säger allt om den magiske simmaren Michael Phelps. Jag ställer mej upp och applåderar.


Värsta 2.

Under OS i Peking vann Usain Bolt 100 och 200 meter sprint, och satte dessutom nytt världsrekord i båda grenarna, kanske de två mest prestigefyllda världsrekorden som finns.


Michael Johnsons världsrekord från Atlanta 96 var omöjligt att klå, men Bolt gjorde det tolv år senare!


Det är fanimej så jävla stort att det inte går att komma på ord för det.


Köp.

Min stressboll som jag tyvärr redan har bitit sönder.


Idol - audition.

Anna Bergendagl - Have a Heart. Jag blir helt stum.

Citat.

Ingen kan säga att han inte är en värdig mästare. Att det sedan blev en maratonfinal berodde inte bara på regnavbrotten. - Stefan Holm på Sportbladet om Wimbledonfinalen mellan Federer och Nadal där den sistnämnde maskade mellan varje boll.


Nervpärs.

Efter förlusten mot Hogstorp var det bara tre matcher kvar att spela. Vi var tvungna att vinna alla för att hålla oss kvar i division 4.


Första matchen mot Ödeborg hemma kvitterade de till 2-2 med tio kvar. Med tre minuter kvar fixade Bacon segermålet med en underbar stenhårdvolley! 3-2 vinst!


Näst sista matchen var borta mot Myckleby som låg precis före oss i tabellen. Vid förlust hade vi varit ute ur serien. Med tio min kvar river Moberg ner en motståndare i straffområdet. Rött kort, straff och 1-1. Fan!


Med fem minuter kvar fixar Lycke en rutinerad frispark strax utanför Mycklebys straffområde. Jag har spelat med Wille i alla år och han har gjort otroligt många mål, men aldrig något på frispark, men det är ändå Wille som stegar fram och sätter sitt första frisparksmål genom tiderna, 2-1 till LFF!


Sista matchen för säsongen hemma mot Henån. Vinner vi klarar vi kontraktet. Vi ligger under, vi kvitterar tack vare en billig straff, Bacon sätter ett inlägg i mål med kvarten kvar till 2-1 och vi klarar oss kvar! Helt sjukt!


Vilken nervpärs och bragd!



Denna bilden sammanfattar LFF:s slutforcering rätt bra.


Match.

Peter Wennman på Sportbladet ser livematcher från Premier League varje vecka och har så gjort i många år. Arsenal mot Tottenham i år listar han som den bästa han varit på live 2008.


Saken var den att jag, Lasse, John och Hartvig också var där. Hyfsad match som slutade 4-4 och innehöll allt gott man kan tänka sej.



Grabbarna. 

Citat.

- Ingen kan säga att han inte är en värdig mästare. Att det sedan blev en maratonfinal berodde inte bara på regnavbrotten.


Stefan Holm på Sportbladet om Wimbledonfinalen mellan Federer och Nadal där den sistnämnde maskade mellan varje boll.

Referat.

Niklas Holmgren i extas.

Slutligen vill jag bara tacka alla för 2008 och önska alla ett underbart 2009!

Ta det nu lugnt med skumpan ikväll.

// Joel


Kommentarer
Postat av: Hartvig

Får säga att din sammanfattning av 2008 var mycket bra gjord och desutom rolig att läsa. har bara en liten åsikt, hur kan du ens komma på tanken att välja veronica maggio som bästa konsert när du var på ullevi och såg bruce springsteen inför 60000 personer!! trodde inte ens brastadpack kunde få såna hjärnsläpp.. ps. du skrev inget om returen mot Kungshamns if på kungshamnsvallen. slakten på kungshamnsvallen!! ds.

2009-01-02 @ 17:34:38
Postat av: Hartvig

mycket bra sammanfattning av 2008, var även rolig att läsa! har bara en liten åsikt. hur kan du ens komma på tanken att välja veronica maggio som bästa konsert när du var på ullevi och såg bruce springsteen inför 60000 personer, trodde inte ens att brastadpack kunde få sånna hjärnsläpp.. ds. varför skrev du inget om returen mot kungshamns if, slakten på kungshamnsvallen!! ds.

2009-01-02 @ 17:40:21
Postat av: Hassese

Hahahahaha, referatet där på slutet är så skönt att jag nästan grinar.

2009-01-05 @ 22:26:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback