Fotboll när den är som bäst

Engelsk fotboll. Jag säger bara engelsk ligafotboll. Premier League. Jävlar vad underhållande det är. Allt är galet. Och om precis en vecka sitter jag själv och ser seriefinalen på Stamford Bridge mellan Chelski och Liverpool. Kan inte få en intressantare och roligare match.


Har precis sett Ljungskile förlora med 3-0 mot Halmstad. Om inte hjärtat bankat så för LSK, så hade jag själv ställt mej frågan: Vad är det egentligen jag ser på? Joel du kastar bort två timmar av ditt liv. Svensk fotboll är så tråkig, fantasilös och värdelös. Det är fan roligare att gå till kyrkan på söndagar och få träsmak i röva efter en halvtimme än att se på allsvensk fotboll.


Direkt efter eländet zappade jag över till matchen Stoke - Tottenham. Är det en annan sport jag ser på? Här är ju publiken på läktarna och lever sig in i matchen med sång och engagemang. Inte som i Sverige där folket stannar hemma i stugorna och följer kampen på TV. I Premier League tillåter domarna tufft spel och spelarna köper det med all rätt. Därför blir det ett högre tempo och ett bättre flyt i spelet som man som fotbollsälskare bara njuter av.


Spurs ligger sist i tabellen och Juande Ramos med sitt fantasilag är sjukt pressat. Allt är som i en Ding ding värld i norra London för tillfället och inte blev det bättre...


Efter 19 minuter mot Stoke ligger man dessutom under med 1-0 efter att Gareth Bale blivit frilägesutvisad och ingen mindre än Danny Higginbotham slagit in den efterföljande straffen.


Tottenham har värvat stort och intressant som alltid inför säsongen och man tror att i år är det äntligen dags att utmana "de stora fyra" på riktigt allvar. Men som alla vet så slutar Spurs i mitten av tabellen, men inte denna säsong.


Visst det har bara gått sju omgångar, men vad sysslar laget med? De spelar med så lite trygghet att det är skrämmande och jag lider verkligen med laget och dess supportrar.


Med spelare som Modric (potential i mängder, vissa det nu också!), Bale (vilken talang), Gomez (underskattad målis), King (jämt skadad men ger Spurs trygghet när han väl spelar), Woodgate (i PL håller han riktigt hög klass), Corluka (Bäste högerbacken i PL?), Jenas (Newcastletalangen som blommat ut i London), Bentley (grym i Blackburn, men börjat trögt i Tottenham) så ska man inte ligga sist i PL. Visst är Lennon, Bent, Zokora överskattade spelare som sällan gör en bra match, men lever på sitt namn och rykte.


Men det är det som är charmen med fotboll, att det är ett lag som vinner, inte en massa stjärnspelare. Därför är fotboll så galet roligt.


Precis när jag skriver att Bent är överskattad gör han 1-1 i offsideposition.


Stämningen på Britannia Stadium är övernaturlig och till och med syrran påpekar vilket drag det är på publiken. Jag säger bara till henne att det är engelsk ligafotboll innan hon tar sina läxor och går ut ur rummet och jag fortsätter att njuta av fotboll när den är som allra bäst.

Kommentarer
Postat av: hartvig

corluka är inte PL bästa högerback.. neutral säger jag att sagna är det! bra både offensivt o defensivt.. en komplett högerback.. sen att han har PL fulaste frisyr e en sak. den liknar faktiskt sernemos frisyr lite!!

2008-10-19 @ 18:54:53
Postat av: Nisse i Bläsen

Har Du tänkt på det Joelano att det är faktiskt roligare att lyssna på radioreferaten från Ljungskiles matcher än att se dem på plas eller på TV!

2008-10-20 @ 07:18:34
Postat av: Oskar

Bästa högerback... Gary Neville, skulle jag nog säga,

2008-10-20 @ 12:08:30
Postat av: Oskar

Eller åtminstone var han det förra säsongen.

2008-10-20 @ 12:20:06
Postat av: Joel

Vad kul att mitt påstående angående att Corluka är PL:s bästa högerback väcker sådan uppståndelse.



Oskar, ärligt talat tror jag inte att Gary Neville spelade en enda match förra säsongen för United pga sin långvariga skada. Men jag kan ha fel. Annars håller jag med om att han är PL:s bäste högerback och kul att du lägger dej i diskussionen.



Hartvig, du ser Sagna 20 matcher mer om året än mej. Av det jag sett tycker jag han e grym framåt och bra defensivt när man möter Bolton på Emirates. Däremot när de möter bättre motstånd ställer jag ett stort frågetecken till Sagnas defensiva egenskaper.



Nisse// Jag hörde premiären mot Hammarby på en halvtaskig radiolina från Barcelona i våras. Men jäklar vad spännande det var :D



Så absolut, till viss del kan jag hålla med dej.

2008-10-20 @ 18:43:52
Postat av: Hasse Brasse

En fin och sann beskrivning av Premier League. Jag blir varm inombords. Kollade själv på Arsenal - Everton i helgen och det var sjukt härligt.



Men: Corluka. Är väl ganska svårt att peka ut en speciell, men både t.ex. Sagna och Neville känns ju heta. Neville lite seg, Sagna blandar och ger lite mycket... Hur som helst är Corluka inte bäst... Tycker jag.

2008-10-20 @ 18:43:59
Postat av: Joel

Corluka är iaf PL:s bäste högerback defensivt, den saken är iaf solklar i mina ögon. Sedan är Sagna, Bosingwa och Neville bättre offensivt, inget snack. Men vad är viktigast? Att ha en ytterback som sköter allt bra defensivt än en populär offensiv raket ala Roberto Carlos?



Glöm inte att jag gjorde ett så kallat frågetecken bakom mitt påstående om att Corluka är PL:s bäste högerback.

2008-10-20 @ 19:01:23
Postat av: Oskar

Menar naturligtvis inte förra säsongen utan förra året. Säsongen 2006/2007 var simply brilliant. Och då speciellt FÖRRA ÅRET, alltså våren 2007. Gary Neville vann då också utmärkelsen årets högerback.



Sedan är det ju kul att du tycker en spursare är bäst, även om jag tycker Corluka är alldeles för seg i vändningarna. Han är enligt mig drabbad av mångsidigheten som managers idag letar efter. Förra säsongen spelade han ju tex mest mittback och def mitt i city.



Vilka egenskaper en ytterback ska ha beror nästan uteslutande på spelsystem. I ett offensivt 5-3-2 är det enormt viktigt med offensiva kvalitéer, medan man i ett 4-4-2 kanske spelar med en mer tydligt klassiskt lagindelad defensiv-offensiv.

2008-10-20 @ 19:39:15
Postat av: Hasse

Självklart är en ytterbacks första kall att fixa defensiven. Men snackar vi bästa ytterback tycker jag Clichy är riktigt het. Långt bättre än alla högerbackar i hela PL iaf. Skulle förmodligen fixa högerbacken minst lika bra som vänstern.

2008-10-21 @ 19:49:57
Postat av: Hartvig

alltså hur gary neville kom in i diskussionen är ett stort skämt för mig.. för det frösta har han varit skadad i snart 2 år.. han kan va förra årets bästa rehabspelare men höger back? NEJ... såg han 2 matcher precis när han kom tillbaka.. mot villareal i CL om jag inte mins fel, då var han katastrof!! men de bästa högerbackarna i världen spelar faktiskt inte i england.. utan att vara ett italien fans så gillar jag maicon väldigt mkt. men joel.. va heter liverpools 4 höger backar de rullar runt på i sitt "vinnande" rotationssystem`.

2008-10-22 @ 20:20:22
Postat av: Flickorna

Skulle vara jätteroligt om du ville kolla in våran blogg och kanske fälla en kommenter. I vilket fall ha en fortsatt trevlig kväll!

kramar Skellefte Flickorna =)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback