Tredje delen - Farfars bortgång

För en gångs skull ska jag inte vara klämkäck, rolig och pajas. Idag ska jag vara uppriktig och seriös. Detta blir en ny erfarenhet.

  

Nu i höst startar andra säsongen av ett program som kallas för "Videokväll med Luuk". Där bjuder Kristian varje vecka in en gäst som får ta med sig fem stycken musikvideos som på något sätt berört deras liv på ett eller annat sätt.


Sist men inte minst, ska man dessutom klargöra en "Skämslåt". Ett exempel på en sådan är att man spelar den på högsta volym när man är ensam i bilen, men som man inför sin kompisar inte vågar säga att man tycker om.

  

Jag tänkte kopiera Luuks programidé rakt av och bjuda in mej själv som gäst.


Tredje delen - Farfars bortgång
På årets sista dag 2004 dog min kära farfar Lennart Hansson, han blev bara 72 år. Farfar kommer alltid vara den av min mamma och pappas föräldrar som står mej närmast. När mina päron valde att gå skilda vägar när jag gick i tvåan på lågstadiet, blev han lite som extra pappa för mig under min uppväxt.


Verkligen alla säger att deras farmor eller morfar är den bästa och snällaste i världen. Allt jag kan säga om min farfar är att han inte var rik (minns att det enda pengarna han hade kvar efter sin bortgång räckte till en kamera som vi köpte), utan de pengarna som blev över gick till hyra, tobak (han rökte pipa) och en Aftonbladet som han köpte varje dag. Resten gick till sina två barnbarn - mej och lillsyrran. Det var inga stora presenter, men det räckte till godis och glassar varje dag och att det var tanken som räknades!



Jag tillsammans med syster Isabel och farfar Lennart.

Det jag vill komma till är att jag träffade farfar nästan varje dag under min uppväxt och av han lärde jag mej att vara omtänksam mot andra, att skoja på ett ironiskt sätt och att en liten tjänst för en kompis alltid lönar sig i längden. Men det som jag framförallt lärde mej av farfar var: Att det är tanken som räknas, inte alltid hur mycket man får.


Farfar var verkligen genomsnäll. Som jag berättat hade han inte de stora pengarna, men med små medel och tack vare sin enorma omtänksamhet så kommer alltid Lennart Hansson att finnas inom mej på ett eller annat sätt. Helt enkelt är han min förebild i livet på hur man ska vara som människa.


Alter Bridge - In Loving Memory



Nästa del kommer att handla om den där Elin.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback