Videokväll med Joel

För en gångs skull ska jag inte vara klämkäck, rolig och pajas. Idag ska jag vara uppriktig och seriös. Detta blir en ny erfarenhet.

  

Nu i höst startar andra säsongen av ett program som kallas för "Videokväll med Luuk". Där bjuder Kristian varje vecka in en gäst som får ta med sig fem stycken musikvideos som på något sätt berört deras liv på ett eller annat sätt.


Sist men inte minst, ska man dessutom klargöra en "Skämslåt". Ett exempel på en sådan är att man spelar den på högsta volym när man är ensam i bilen, men som man inför sin kompisar inte vågar säga att man tycker om.

  

Jag tänkte kopiera Luuks programidé rakt av och bjuda in mej själv som gäst.


Första delen - Fotbollen

Jag minns att en vit lapp satt fasttejpad vid min plats på dagis. På den stod det att SAIS fotbollsskola skulle börja om några veckor. Jag var sex år och pappa tog med mej till Brastad sporthall för att börja spela fotboll. Till en början var det ju ingen fotboll, snarare gymnastik. Men det var på den vägen det hela började.


Vad vore jag utan fotbollen? Det är jäkligt svårt att svara på, men en sak är säker och det är att fotbollen givit mig så otroligt mycket genom åren. Kompisar, uppfostran, glädje är bara några saker som jag fått.


Än idag har nästan allting jag gör en eller annan koppling till fotboll och så haft i snart 15 år. Att få vara med i ett lag är en otrolig upplevelse. Att träna, tjöta, vinna, förlora, kämpa tillsammans som ett lag är rätt häftigt när man tänker efter.



Detta är kärlek.

Jag har haft förmånen att ha lite så kallad talang och alltid haft lätt för mig inom fotbollen. Självklart har jag tränat en hel del på egen hand, men en del har jag att tacka bland annat farsan och morfar för.


Tittade snabbt igenom min telefonbok och räknade till att jag hade 130 kontakter. Av dom är det bara 30 personer som jag inte träffat via fotbollen och då räknar jag med kontakterna Pizzeria Valentino, Pizzeria Oasen, Pizzeria Puttes och Pizzeria Babylon. Resterande 100 kontakter har alltså en koppling till fotbollen som jag kanske aldrig träffat om jag till exempel valt att satsa på att bli punkare.


Jag kommer vara evigt tacksam för allt som fotbollen givit mig, den har format mig till den jag är idag.

Låten "You'll Never Walk Alone" blir min musikvideo när det handlar om fotboll. Den är inte bara mitt favoritlag, Liverpool FC, sång, utan dessutom passar den perfekt in på vad fotboll handlar om.


Gerry And The Pacemakers - You'll Never Walk Alone




Detta var första delen av "Videokväll med Joel". Nästa inlägg kommer att handla om när den första riktiga kärleken tog slut och dess konsekvenser.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback