En godnattsaga från förr

Jajadå. Jag ger mig, händerna upp. Trots att Bollibompa är slut för längesedan och att ni skulle ha lagt er så får jag väl bjuda på en liten godnattsaga så här innan läggdags. Men det blir bara en, kanske två. Det beror på hur ögonen mår om en stund. Jag bläddrar i min barnbok och hittar en berättelse. Den handlar varken om troll eller Emil i Lönneberga, men däremot om…


Ikväll tänkte jag backa VHS-bandet och ta oss tillbaka till något nostalgiskt – Bingolotto!


Alla spelade Bingolotto när jag växte upp, alla föreningar och lag sålde dem, alla pratade om supervinsterna. Under tre timmar på helgen stod Sverige stilla när samtliga satt bänkade i sina tv-soffor och tittade på Leif ”Loket” Olsson. Bingolotto blev en slags kultur på 90-talet. Man satt med sina tuschpennor, hoppades på högsta vinst och hörde Arvingarna spela live i studion.

Idag är Bingolotto ingenting, ärligt talat vet jag inte om det lever kvar, men nu ska vi minnas det goda.


När jag var 16 år och spelade i SAIS blev vårat fotbollslag bjudna för att vara med på Bingolotto i Göteborg. Som en av fem föreningar satt vi i publiken och spelade.


Just vi Stångenäs AIS blev framlottade att tävla mot en annan förening, live, inför säkert flera hundratusen tittare. Vi skulle göra upp i frågesport. Den vinnande klubben skulle få 10 000 kronor.


Efter många om och men blev Wille och jag SAIS representanter.
Inne i logen blev vi spacklade med ton av smink från axlar till högsta hårstrå. Jag brukar säga att det är den enda gången som jag inte haft en finne i ansiktet…


Programmet gick och plötsligt blev det hög tid för Brastadskillarna att träda fram i den berömda rutan och bevisa att vi inte bara kunde lira fotboll.


Höj ljudet och sätt på dig glasögonen, det är inte världens bästa kvalité.





Som ni såg blev det såklart en solklar vinst. Jag vill bara poängtera att det var jag som kunde de två första frågorna och Wille den sista, bara att det var han som svarade varje gång.


Asch, det var inget större. Bara tio lax. Totalt kammade vårat lag in 38 000 kronor den kvällen. Tror det var rekord för den säsongen.


Lite jobb och mycket betalt…


Kommentarer
Postat av: Nisse i Bläsen

Det var bättre förr...

2009-09-07 @ 08:10:29
Postat av: cc

Tur att du var med Percy!

2009-09-07 @ 20:49:58
Postat av: Sjöberg

Haha det blir då aldrig tråkigt å se ditt härliga segervrål i slutet.



Surt bara att du inte fick med när du pillade Gunde i håret 17 tusen ggr :D

2009-09-08 @ 17:42:34
Postat av: Svea

Jäkla tur att vi snackade mycket sport på SO-lektionerna!

2009-09-08 @ 22:11:07
Postat av: Joel

Svea//Du lärde mig inte bara hur en meanderflod slingrar sig genom landskapet och att Liverpool är Englands finaste stad. Lite annat gick också in, däribland en hel del sport ;)



Sjöberg// Personligen tycker jag det bästa är på slutet när jag slår till Wille och säger "jäkla sketonge". Ja, Gundes hår var speciellt och skönt.



Nisse i Bläsen// Det var inte bättre förr, men det ska bli bättre fram över...



CC// Det var bara att fälla ut hakan och köra. En lyckad taktik när det handlar om frågesport live i Tv.

2009-09-08 @ 23:44:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback