En märklig arbetsdag... på Nordens Ark

Den 3/8 2010 blev verkligen inte som jag hade tänkt mig.

Jag har semester och klockan 09.00 ringer min telefon och väcker mig.

God morgon Joel, ursäkta mig, men du ville väl ha extrajobb?

 

I andra sidan luren talar min vän Alexandra ”Alikan” Josefsson. Vi hade pratat kvällen innan om lite allt möjligt och en sak som jag berättade för henne var att jag ville tjäna extra pengar när jag inte arbetar för LP.

 

Morgonen efter vårat samtal ringer hon och väcker mig. Under somrarna jobbar hon på Nordens Ark och ett par av hennes arbetskompisar hade blivit sjuka och där stod hon alldeles ensam.

– Vill du jobba?
– Mmm visst, men vad ska jag göra och när börjar jag?
– Nu! Så fort som möjligt. Kom hit så berättar jag mer när du kommit.

– Okej, jag kommer.

 

Plötsligt hade jag tackat ja till ett arbete på Nordens Ark. Men vad skulle det innebära?

Var det min uppgift att mata tigrarna?


Amurleopard Foto: Tom Svensson, Nordens Ark.


En timme senare är jag på plats vid djurparken. Den svarta Nordens Ark-matchtröjan satt som en smäck och allt började rulla. Efter en stund började saker och ting klarna upp. Alikan och jag skulle arbeta i Varghusets kafeteria.

 

Så vad skulle min uppgift att vara? Prata med kunderna medan de fikade och tittade på vargarna utanför?

 

– Hansson, jag tänkte att du skulle stå i kassan, servera och jobba i köket, berättade Alikan.

Jovisst, Joel Hansson, kökets värsta fiende och som har tummen mitt i näven. Han som aldrig någonsin rört en kassa och knappt kan stava till servera.

 

Men jag gav det en chans, det kunde bara gå åt helvete.



Här har du Kafeterian-ligan fast minus Lina in the middle.


Under morgonen började jag i kassan, tryckte på fel knappar och gjorde mjukglassar som fick slängas. Men efter ett tag kom man in i rutinerna och lärde sig ett och annat.

 

Runt 11.30 blev det horribelt mycket folk och då gick allt verkligen i 180 km/h. Jag lämnade kassan och begav mig in i köket där det skulle göras mackor i massor. Det skulle diskas, fyllas på drickor, serveras, ja allt du kan tänka dig.

 

Man var verkligen hyperstressad hela dagen och lunch fanns inte på kartan, den fick jag äta samtidigt som jag jobbade. Awesome.

 

Dagen gick och när klockan var strax före 18.00 lämnade vi djurparken med många erfarenheter rikare.

 

Egentligen skulle vi givetvis tagit ett kort när jag var in action, men av någon anledning glömdes det bort.

 

Summa summarum kan man säga följande:

Jag har aldrig någonsin upplevt en sådan konstans stress.

Det var kul att lära sig kassan någorlunda.

Efter många om och men lärde jag mig hur man gjorde mjukglass.

Jag trodde aldrig att jag under min livstid skulle servera matgäster.


Det är några av intrycken som jag plockar med mig efter en fartfylld dag på Nordens Ark.

// Joel


Kommentarer
Postat av: Nisse i Bläsen

Så egentligen är det ganska bra att jobba på LP med andra ord?

2010-08-08 @ 12:04:55
Postat av: Joel

Mycket :) Imorgon tar vi nya tag igen...

2010-08-08 @ 19:46:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback