Du kan inte skaffa 500 miljoner vänner utan att få en del fiender

Alltid detta Facebook. Alltid, alltid, alltid.
Många har helt enkelt blivit beroende, andra, som jag, är bara inne tio gånger per dag.
Att den där vitblåa sidan kan attrahera så många människor över hela världen.



Efter lite snabb research kan man komma fram till följande:


• Facebook har fått sitt namn efter de böcker som i USA delas ut till studenter av universitetens administration.

Alla som är över 13 år kan registrera sig på Facebook.

• Facebook har blivit blockerat av regeringar i flera länder innefattat Pakistan, Syrien, Kina, Vietnam, Iran och Nordkorea.

Grundarnas idé var att att hjälpa studenterna att lära känna varandra bättre.

• Facebook har över 500 miljoner aktiva användare.

Sidan grundades i februari 2004 av Mark Zuckerberg från USA.

• 50 procent av de användarna loggar in på FB v a r je dag.

I genomsnitt har varje användare 130 vänner.


Detta är svindlande fakta som jag själv är en del av. För det är ju så. Får man en minut till övers när man väntar på något så loggar man in på Facebook via mobilen. Snabbt, enkelt och kul. Varför? För jag är så galet nyfiken.

Jag vet inte hur många gånger, när man har haft det lite långtråkigt, som jag har tryckt sönder uppdateringsknappen. Varför skriver inte mina vänner någon rolig status? Kom igen! Man uppdaterar igen, undrar om Internet har hakat upp sig för att ingen skrivit något. Det år så det funkar och jag kan tänka mig att folk med ännu mindre fritid än mig har ett ännu värre beroende.

På Facebook har man koll på allt och alla. När folk fyller, bilder från den senaste festen, man ser vem som är ihop med vem, andra relationer, status – allt.


Vad som är lite kul, det är att även äldre personer har insett charmen med FB och att det inte bara är ungdomar.

 

Nå. Varför detta tjöt om Facebook?
Jo tackar som frågar.

Jag har precis bläddrat igenom dagens LP-blaska och visst fasen har man den där stora lokaltidningen att tacka för mycket. Där stod det, på sidan två, att Folkets Hus i Lysekil sänder ”The Social Network”.

 

Kort och gott, filmen om det vi alla pratar om lika ofta som väder – Facebook.

Den går redan imorgon, men då jobbar jag, så då får det bli att titta till den på söndag eller onsdag.

 

Filmen:
”En sen kväll 2003 sätter sig Harvardstudenten och dataprogrammeringsgeniet Mark Zuckerberg ner vid sin dator och börjar intensivt jobba med en ny idé. Ur allt bloggande och programmerande föds vad som snabbt ska komma att bli ett globalt socialt nätverk och en revolution inom kommunikation. 500 miljoner kompisar och bara sex år senare är Mark Zuckerberg den yngsta miljardären genom tiderna, men framgången leder till både privata och rättsliga komplikationer.”

 

Lägg märke till bakgrundsmusiken. Grymt bra!

 




// Joel

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback