Långt skägg, nya tider och Café Ferdinand

Med hammare och spik vill jag ta död på en myt som börjar göra mig galen.
Att Stångenäs AIS ”satsar” på inomhusfotboll.

Det stämmer inte och jag är så trött på snacket.

Men att vi däremot är förbannat på Futsal, det är en annan femma…

 

Och när vi ändå är inne på talet fem, så är det exakt så många gånger som vi tränat hittills i år. Det anser jag är ”normalt” och motsvarar ett pass i veckan vilket ”alla andra” lag också lär träna.

 

Nu är det så här att den här bloggen heter www.lysekilsff.blogg.se. Jag vet. Men. Sidan kommer att heta detsamma i fortsättningen och livet går vidare och istället för matcher och historier från LFF kommer de fram över att handla om SAIS. That’s life mates.

Förklaring till varför det gått så bra för oss i Futsal tror jag beror på tradition. Alla som är med och lirar i SAIS är uppväxta med inomhus och när vi var små var Höstrusket årets stora höjdpunkt i lilla Brastad.


En annan orsak är att laget gjort många turneringar ihop och har blivit samspelta. Men att vi tränar mer än alla andra och satsar på inomhus är en myt som jag här och nu kramar ihop och kastar i papperskorgen tätt intill. 

 

Ja just det. Om vi håller oss kvar vid ämnet. I lördags ringde klockan 05.00, vi skulle åka till Svanesund på Orust för att lira Lucia-cupen. Vi vann gruppen som var över runt 12.00 och därmed väntade nästan sju timmars vila inför slutspelet!

 

Kvarten vanns med 4-0 över Henån, semifinalen mot Färgelanda med samma siffror och i finalen slog vi Lane med 4-1.

 

Man brukar snacka om tredje gången gillt, men nej, vi i SAIS snackar istället om tredje turneringsvinsten på raken. Lite roligare så. Du kan läsa mer om turneringen här…  

Vad som inte var fullt lika kul var tiden som vi kom hem från cupen: 23.50. Det är det som kallas för heldag…

 

I söndags jobbade jag i stort sett hela dagen efter att jag sovit ut. På programmet stod Lysekils julmarknad, allmänt jobb och Lucia i kyrkan och jag plockar med mig två särskilda minnen.

 

1. Café Ferdinand i Gamlestan. Ett fik som jag aldrig någonsin besökt tidigare, men oj vad mysigt det var. De har tydligen bara öppet en gång om året – på julmarknaden, förutom all catering. I fortsättningen kommer de att få besök av mig varje julmarknad.


2. Lucia i Lysekils kyrka.
Ett evenemang som jag aldrig lyckats att besöka tidigare. Maffigt, fint och sevärt i en fullsatt kyrka.

 

På tal om annat…

… för en dryg månad sedan gick min jacka sönder. Idag fick jag min nya, en exakt likadan, och denna hade en kedja som var något bättre än den innan. Ska bli skönt att få upp värmen igen.

 

 

…  har jag för tillfället ingen granne boende precis över mig. Jäkligt skönt att kunna höja stereon lite extra…

… kollade jag på landskamp ikväll och det i Lysekil. I Gullmarsborg gjorde Sveriges och Finlands U-16 upp och där gick svenskarna segrande ur striden med 6-4.

 

… det är inte ofta man blir dragen på en måndag, men igår hände det. Pingis-korpen hade avslutning med en dubbelturnering och julbord på Havsbadet. Riktigt kul och särskilt skoj att lära känna en massa äldre rävar som har historier att berätta som man inte trodde fanns.
 

… pingis-korpen vill ha fler lag. Alla kan och får vara med, oavsett nivå, det är därför som vi är med i Korpen. Säg gärna till mig om du är sugen så löser jag resten.

 

… har jag aldrig varit så här skäggig. Aldrig någonsin. Visserligen har jag inte världens växt, men det börjar bli egran efter drygt tre veckors sparande.

 

Dagens låt är grym, men hittar den inte på Youtube. Men väl... här...

Tack för idag, slut för idag!

// Joel


Kommentarer
Postat av: Hartvig

Använder du ordet mys igen så har du ett näsben mindre, ordet pent ersätter alla såna ord. va roligt för dig att du kan spela veronica maggio på högsta volym...

2010-12-14 @ 23:10:06
Postat av: Bengan

Ditt lår höll alltså? Fantastiskt.

2010-12-16 @ 17:18:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback