Joels nyårskarameller 2009!

2009 har varit ett tänkande år för mig. Aldrig har det susat så mycket i min hjärna och känts inombords. Oavsett, de 365 dagarna måste summeras och det gör vi här och nu. Det är lätt att glömma vad som hänt, men vi ska vara tacksamma att det finns något som kallas för Google och Wikipedia.



Årets…



... Låt:

Aldrig har det varit så lätt att utse min favoritlåt för ett år. 2009 heter den ”Dance With Somebody” med Mando Diao. Egentligen borde man tröttna på den efter en månad för den är så enkel och har mycket upprepningar, men ändå är den så grymt bra. Ett mästerverk av kungarna från Borlänge.





... Idol-audition:





... Uppesittarkväll helt i onödan:

Jag drack säkert åtta koppar kaffe. Hade verkligen bestämt mig för att se finalen i junior-VM i hockey som startade 03.00 på natten. 2009 var bara några dagar gammalt och Sveriges småkronor hade gått som tåget genom hela turneringen. I finalen, inför 20 000 i lönnlövets hemland, väntade Canada, giganterna. Men de gulblåa hade chansen, det var 50/50 på förhand.



Här försökte man heja fram sitt Sverige till JVM-guld mitt i natten, men... 


Efter en minut small det bara och 1-0 till kanadickerna. Kul. Tyvärr kom Sverige aldrig riktigt in i matchen och
det man minns starkast är att Canada körde över målvakten Markström ett handfull gånger. På slutet nätade Munkedalspojken Joakim Andersson, men det blev bara ett tröstmål, för Sverige förlorade med hela 5-1.

 

Rolig uppesittarkväll.

 

... Film:

Det första filmen ur Stieg Larssons trilogi. ”Män som hatar kvinnor” var årets bästa rulle. Den hade allt och lite till.

 

... Premiär:


Brunis, Hula, Väggen och Bacon i IFK-klacken.

Säsongens första match på Nya Gamla Ullevi, för IFK Göteborg, blev betydligt roligare än den sista mot AIK. Hemmapremiären på Änglarnas fräscha arena kunde inte ha fått en bättre start. Man besegrade Djurgården med hela 6-0! Underbar stämning, match och jag fick uppleva alltihop hoppandes i Ängla-klacken.


 

... Äntligen:

I hela mitt liv hade jag väntat och när jag missade dem 2008 i Globen trodde jag att chansen att få se dem live var över. Men så bestämde sig Eagles för att komma till Sverige ännu en gång. Denna gången till Malmö och Isabel, tuffe-Uffe och Joel var självklart på plats.



Syrri. Tuffe-Uffe. Snurri.  


Så här skrev jag efter konserten:

 

”Av de 16 000 som tagit sig till anrika Malmö stadion var det inte många som var yngre än mig. Överallt såg man gubbar och deras kärringar, men vad gjorde det, jag och syrran var de som kunde texterna bäst ändå, helt seriöst.”

 

... Spontanresa:
Av Hartvig har jag fått lära mig att älska spontanresor. Denna gång var inte han med, men det var däremot Christian, Wille, Pajen, Wickins och Slätteskär. Om jag skulle berätta allt hade jag behövt en hel sida av Lysekilsposten, men jag tror det är bäst för alla inblandade parter att nöja mig med att säga att spontanresan gick till Göteborg och slutade i Guldheden.



I juni blev det en helt magiskt spontanresa till Göteborg tillsammans med det här gänget. Jag säger bara wow!


... Smeskens:

Förra säsongen hade vi eller lirare i LFF vid namn Robin ”Smeskens” Wickins. Säg så här: Han levererade både på plan och under festerna. Här immiterar han en viss vietnames. Risk för att det är lite för mycket internskämt.




... Liveframträdande:

All These Things I’ve Done på Hultsfred. Detta är det bästa jag någonsin hört live. Det är Isabel som filmar.

 


... Happy surprise:
Zlatans succé Barca. Jag trodde verkligen aldrig att han så snabbt och så bra skulle passa in som centerforward i världens bästa lag, aldrig. Grymt kul och att han avgjorde El Classico var pricken över i:et på en perfekt första termin i Katalonien. MVG!


... Avslutare:
Snacka om att passa på vid rätt tillfälle. Med bara minuter kvar av årets match i svensk fotboll  avgör Daniel Tjernström, han med det största AIK-hjärtat i hela laget. Hans första mål för året innebar SM-guld. Ingen mer lämplig kunde avgjort matchen.



... LFF:

En redan tunn trupp tappade spelare inför säsongen och vår kapten lämnade oss under sommaruppehållet. Alla tippade att vi skulle åka ur division 4. Istället slutade vi på tredje plats efter en sjukt bra höst. Jag har aldrig någonsin hamnat på en högre placering i seniorsammanhang, inte ens nära.



Några av gubbarna i laget.


Tack alla som under LFF:s säsong 2009 tränade hela året, stöttade och spelade matcher.


Det var mycket fotbollsglädje 2009. Foto: Lennart Hård.


... Dansuppvisning:

Det är bara att klicka på videon och njuta, haha.




... Farväl:

Jag tog det inte på allvar först. På text-tvn stod det att Michael Jackson, the king of pop, var död. Detta läste jag kring midnatt, precis innan jag skulle lägga mig. Dagen efter förstod jag att det var på riktigt och ännu en legend hade gått ur tiden.


Innan MJ:s död lyssnade jag inte särskilt mycket på honom, men efter har det blivit betydligt mer. Vilket geni han var – Michael Jackson. R.I.P.


... Flytt:

Den förste maj blev jag en stor pojke. Då lämnade jag säkerheten i Brastad och flyttade till min första egna lägenhet. En tvåa på Valbogatan i Lysekil blev mitt första krypin och där bor jag fortfarande kvar.


Övergången har gått över alla förväntningar. Trodde faktiskt att den skulle bli betydligt tuffare för en bortskämd kille som jag, att flytta hemifrån, men jag har väl tagit mig i kragen.


... olika jobb:

Under 2009 har jag faktiskt haft tre olika jobb. H-fönstret, Svea Energi och Lysekilsposten. Sedan den 16 februari har jag jobbat som journalist på LP och jag trivs hur bra som helst när jag får göra det jag nästintill älskar och tjänar pengar på det.



Under året har jag bland annat fått jobba tillsammans med Lycke och linslusen i bakgrunden, Tommy Thörnblom.


... Flopp:

Vi håller oss kvar inom jobb-branschen. I början på februari skulle jag och många andra kompisar bli varslade från H-fönstret där jag jobbat i 1 ½ år. Jag tittade mig om efter nya arbeten, men allt var hopplöst.


Då ringer LFF:s målvakt Skarven.
– Vill du ha jobb?
– Klart jag vill.
– Du kan börja på Svea Energi nästa vecka om du vill, jag har rekommenderat dig.
– Ring bara till vår chef och bekräfta att du vill börja jobba.


Jag följde Skarvens råd och började som telefonsäljare på Svea Energi den nästkommande måndagen. Där tog jag emot kunder som ringde in och ville beställa olja och diesel.



Min arbetsplats på Svea Energi i Lyse.


På tisdag kväll, dagen efter min första arbetsdag, ringer Christian Lycke.
– Du kan få jobb på Lysekilsposten tills den 1 september och vi vill att du börjar direkt.
– Självklart vill jag det, men jag började på Svea Energi igår…


På onsdagen gick jag in till min chef och sa upp mig. Och mig hade Skarven handplockat, vilket kändes lite pinsamt. Jag fick däremot jobba kvar på ”Svea” i två veckor och den 16 februari började jag på Lysekilposten.


Inom en vecka frågade alltså två kompisar om jag ville ha nytt arbete och detta var tiden när finanskrisen märktes av på riktigt och folk varslades high and low. Ibland är man lyckligt lottad.



Skarvens vanligaste position under arbetstid...


... Kaxigaste:
Han älskar sitt Rinkeby och gillar att prata framför kameran. AIK:s yrväder på kanten, Martin Mutumba, stod för en galet rolig och kaxig intervju precis efter att Solnas stolthet vunnit SM-guld.


Två dagar innan århundradets match i svensk fotboll tatuerade han in ”AIK guld 2lax9” på bröstet. Att han sedan kollade mobilen under pausen är underbar kuriosa på en fantastisk intervju.






... Träff:
Vi Liverpoolare går aldrig ensamma, det står det klart och tydligt på vårat klubbemblem. I augusti samverkade jag samtliga ”Poolare” i Lysekil med omnejd. Det var premiär i Premier League och Tottenham skulle mötas på bortaplan.




Det var rött och vitt överallt på Old House.


Totalt kom det nästan 30 personer, äldre som yngre. Innan matchen käkade vi, snackade och drack gott. En riktigt lyckad träff som det måste bli en repris av under våren. Kanske när vi möter Leeds i finalen av FA-cupen?



Mattsson, Kasper och "Svea".


... Intervju:
Sedan jag varit tolv år har jag vetat om att jag haft en talangfull syssling som heter Sebastian Larsson. Som 15-åring flyttade han till London och blev ungdomsproffs i Arsenal. Varje sommar har han besökt Fågelviken, på Härnäset, i Brodalen, där vår släkt har sitt säte.


Av någon märklig anledning har jag alltid lyckats att missa Sebastian under somrarna, men jag har följt hans fotbollskarriär desto hårdare. Idag spelar han i Birmingham FC och svenska landslaget.


Och det var faktiskt tack vare jobbet som jag för första gången fick träffa honom, min syssling.



Äntligen fick jag träffa honom och så var min hittills roligaste intervju avklarad.   


... Bild:
Efter den lyckade lagfesten i somras hade spelarna bestämt att det var efterfest hemma hos mig. Inte visste jag att de också skulle sova över. När jag vaknade morgonen efter möttes jag av denna helt otroligt fantastiska syn. Bacon (hornen) och Patrik sovandes i var sin fåtölj.




Det var allt för 2009.

Ha det gött!

Haaaaaaaaaaaaaaaaj!




Kommentarer
Postat av: Sportchefen LP

Du kunde också fått vikariera som sportchef sommmaren -09, men det jobbet dög inte åt knattereportern!

2010-01-05 @ 18:49:25
Postat av: Joel

Det är helt sant och det är absolut något som jag ångrar, att jag inte tog chansen.



Men men, det är förhoppningsvis fler ansvariga för sporten som ska ha sommarsemester fram över...

2010-01-06 @ 10:17:32
Postat av: Sportchefen

Du skall alltså inte ha sommarsemester själv någon gång?

2010-01-06 @ 11:43:43
Postat av: Joel

Hehe, men nu när jag är "inne i det", att jobba på sommaren, kan jag lika gärna köra på ;)

2010-01-06 @ 14:01:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback