En gyllene trio som har satt djupa spår i musikens värld

Musik är ett av mina stora livsintressen, detsamma gäller historia.
Därför har jag bakat ihop mina två av mina favoritämnen i skolan och fått fram följande delikatess.
Vad sägs om lite The King of Pop, Man in Black och The King?

 

Musik och historia. Två ämnen som jag har lärt att älska tack vare min far. Han är ”idiot” på riktigt vad det gäller båda. Själv har jag stolt fört traditionen vidare i släkten, men jag ska på ett objektivt sätt erkänna att jag inte ens är nära att vara på samma nivå som min pappa.

 

Så här har jag tänkt, först berättar jag lite tankar, historia och annat onödigt innan jag på slutet listar tre låtar som jag fastnat för som artisterna inte är allra mest kända för, med något undantag.

 

Men nog om bakgrund, nu greppar vi micken och sjunger ut ord om tre av historiens allra främsta inom musikvärlden, tillika mina favoriter – Elvis Presley, Johnny Cash och Michael Jackson.

 

Elvis Presley:
Min första favorit av dem tre. Om jag inte minns fel gick jag och min kära vän Daniel Jönsson på mellanstadiet och i julklapp hade han fått en samlingsskiva med The King. Vi satt i hans rum, pluggade hans korta texter, försökte sjunga utantill och diggade Elvis musik.

 

Det var där de riktiga banden knöts mellan Memphis-sonen och mig.

På tal om Elvis utan att ha kolla upp fakta…

 

… så har jag för mig, utan att helt vara säker, att kameramännen aldrig fick filma Elvis nedanför hans mage. Varför? För att hans höftrörelser medgav ett otroligt högt skrik från alla damer.

 

… skrev aldrig Elvis några texter själv utan han framförde enbart låtarna med sin underbara stämma.

 

… så ska han ha varit en riktigt dålig skådis.

 

… så har pappa berättat att de samma dag som Elvis dog 1977, spelade den här låten på radion.


 






Johnny Cash:

Första gången som jag minns att jag lyssnade på Johnny Cash var i Andreas ”Disco” Anderssons gamla lilla bil. Vi var på väg till LFF:s klubbhus och i sin fräcka kärra lirade han ljuva toner som klibbade fast i mina öron.

 

Nu snackar vi också den gamla goda gymnasietiden när man spenderade dygn efter dygn framför fotbollsspelet Championship Manager. Då skulle man ha något som man kunde lyssna på samtidigt och det var i den vevan som jag fastnade för Johnny Cash.


Under ungefär samma tid lärde jag känna Janne ”Liverpool” Svensson från Tanum. När jag gick i sista ring åkte jag med honom till Beatles hemstad, med andra ord Liverpool. Visst vi gick till The Cavern och även deras museum, men artisten som jag lyssnade mest på under fotbollsresan var Johnny Cash som Janne lärde mig att älska ännu mer.

 

En tredje anledningen till varför jag är så förtjust i Johnny Cash, det stavas ”Walk the Line” – som i mina ögon är en topp-10-film och som jag kan se om och om igen.


På tal om Cash utan att ha kolla upp fakta…

så vet jag inte hur många gånger som han friade till sin fru June Carter innan han väl fick henne på fall.

 

… June Carters dotter, Carlene, det är hon som har gjort denna underbara och fartfyllda klassiker.

 

… hans spelning på fängelset San Quentin ska ha varit något i hästväg.














Michael Jackson:

Det är sommar, jag ska precis lägga mig i min lägenhet, men som så ofta slår jag på text-tv innan jag ska sluta ögonen.
”Michael Jackson död”.

Nej, nej och åter nej. Det stämmer inte, ännu ett ryckte, men va fasen, det är ju seriösa SVT som skriver det. De brukar aldrig skriva något som inte stämmer.
Jag vaknar och konstatera, The King of Pop is dead.

 

Visst hade pappa spelat ”Billy Jean” och de flesta av MJ:s kända låtar hemma, men första gången jag förstod vem han egentligen var, det var en gång under mellanstadiet när jag var hemma hos Mattias Petersson vars rum var fullsatt med prylar från en viss Jackson.

 

Efter att Matte spelat MJ:s skiva minns jag att vi spelade landbandy vid Lasarettet innan jag moonwalkade mig hem till Brastad.

 

Egentligen är det först efter hans död som jag har börjat gilla Michael på riktigt och när ni ser följande klipp så förstår ni kanske varför…

 

På tal om Michael Jackson…


… så tror jag att det var han som började att göra ”riktiga” musikvideos.

 

… så ska han ha varit en riktig kämpe för den tredje världen.

 

… är det ingen som dansar coolare än MJ, in ens Justin Timberlake.













Tack för mig.

// Joel


Kommentarer
Postat av: Nisse i Bläsen

Ett tips Joel: Lyssna på The Beatles. De är något i hästväg! Fast Elvis var bra han också och så sant som Du skrev, han skrev aldrig något själv. Framförde bara vad andra skrivit, men låtarna blir ju knappast sämre för det!

2011-02-09 @ 23:47:50
Postat av: Joel

Håller med Beatles-grabbarna är också ett gäng som är värda ett omnämnande, men det får blir vid ett senare tillfälle :)



Ta det nu lugnt med whiskeyn i helgen...

2011-02-11 @ 20:57:17
Postat av: Nisse i Bläsen

På helgerna är det bara amatörerna som dricker. Väntar med en bläcka tills måndag...

2011-02-14 @ 23:20:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback